سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایدز

 عنوان : ایدز بیماری پنهان و مهلک

مقدمه :

بخش اول : تعریف مفاهیم و مبانی نظری

1-1       تعریف بیماری

1-2       تاریخچه بیماری

1-3       وضعیت بیماری در دنیا

بخش دوم : اهمیت شناخت و آگاهی از بیماری

1-2 آموزش و آگاه سازی

2-2 اطلاع رسانی در سطح گسترده در جامعه

نتیجه گیری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایدز بیماری پنهان و مهلکی است که به طور کاملا مرموز در حال گسترش است . و یکی از بزرگترین و جدی ترین همه گیری در تاریخ بشریت به حساب می آید . برهمین اساس نبایستی فرصتها را از دست داد و با برنامه ریزی اصولی ، مشارکت مردمی و هماهنگی دستگاههای اجرایی از به وجود آمدن یک بحران خطرناک جلوگیری کرد .

ایدز اولین بار در سال 1981 در کشور آمریکا شناسایی شد و تاکنون هفتادمیلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری مبتلا شده اند . ایدز به معنی نشانگاه نقص اکتسابی دستگاه ایمنی بدن در اثر ویروس HIV می باشد که سیستم ایمنی بدن را متلاشی می کند و موجب عفونتهای مرگبار و بعضی اشکال سرطان می شود . ویروس HIV توانایی تکثیر مستقل ندارد . این ویروس با ایجاد تغییراتی در سلولهای انسانی تکثیر و انتشار می یابد . این بیماری معمولا چندین سال بعد از آلودگی به ویروسHIV ظاهر می شود .

بیماری ایدز بالقوه کشنده نیست ولی بعلت کاهش شدید سلولهای دفاعی بدن فرد را مستعد ابتلا به بیماریهای فرصت طلب می کند .

ایدز شاید از غفلت کوچک آغاز شود و فرد را گرفتار نماید . شناخت و اطلاع رسانی در مورد این بیماری یکی از مهمترین توصیه های کارشناسان بهداشتی کشور به مردم می باشد . با بررسی راههای انتقال این بیماری در می یابیم که اعتیاد و بخصوص اعتیاد تزریقی و روابط جنسی ناایمن بیشترین درصد فراوانی را در مبتلایان به ایدز به خود اختصاص داده است و سنین 25 الی 34 سال بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است و رابطه معکوس با میزان تحصیلات و سواد مبتلایان به ایدز وجود دارد . با توجه به نتایج بدست آمده قشر جوان جامعه هم اینک در خطر آماج این بیماری از راه روابط جنسی ناایمن می باشد . کارشناسان توصیه می کنند که جوانان بر عدم بروز رفتارهای پرخطر در جامعه همت گمارند . از موارد رفتارهای پرخطر می توان به مصرف الکل و مواد مخدر و داروهای روان گردان و روابط جنسی مشکوک اشاره نمود . یکی از مراکزی که در کشور در امر درمان و مشاوره مبتلایان این بیماری فعال می باشند و زیر نظر علوم پزشکی کشور اداره می شود ، کلینیک مثلثی ( ایدز ، هپاتیت و بیماریهای آمیزشی) می باشد این مرکز آماده انجام آزمایش تشخیص ویروس در افراد مشکوکی است که به صورت داوطلبانه مراجعه می نمایند و بصورت محرمانه تمام اطلاعات افراد محفوظ خواهد ماند . این مرکز همچنین آماده مشاوره و در صورت نیاز درمان افراد مشکوک و یا مبتلایان به ایدز می باشد . آموزش برای گروههای مختلف در معرض خطر پیش از مواجهه با عوامل و رفتارهایی که خطر آلودگی به ویروس را به همراه دارند ، بسیار مهم است و با تقویت حس مسئولیت پذیری در بین مبتلایان میزان سرایت آن در جامعه کاهش می یابد .

این بیماری مهلک هم اینک از انتقال تزریقی معتادان به سمت روابط مشکوک و لگام گسیخته جنسی در حال تغییر می باشد و بزرگترین تهدید را در جوامع رو به رشد و جهان سوم از جمله کشورمان را در بردارد . در نهایت خویشتن داری و عدم شروع روابط جنسی زودهنگام و آموزش و شناخت کافی در مورد این بیماری و وفاداری به شریک و همسر قانونی و حفظ حریم خانوادگی و زناشویی و رعایت موارد ایمنی در روابط مشکوک جنسی می تواند کمک شایان در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری مهلک داشته باشد .