سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علل انحراف اخلاقی و فرار نوجوانان دختر از خانه

 


 

عنوان : علل انحراف اخلاقی و فرار نوجوانان دختر از خانه

مقدمه :

 بخش اول : تعریف مفاهیم ومبانی نظری

1-1          گفته های فروید در مورد خود و رابطه آن با فراخود و نهاد

بخش دوم : اهمیت دوران نوجوانی در زندگی انسان

1-2   ویژگی های دوران نوجوانی از نظر فیزیولوژی

2-2  ویژگی های دوران نوجوانی از نظر فیزیکی و روانی

3-2  ظهور علاقه شدید به جنس مخالف

بخش سوم : علل بوجود آمدن فرار از خانه بخصوص در دختران

1-3  عوامل روحی روانی و شخصیتی نوجوانان و میزان اعتماد به نفس آنها

2-3  عوامل محیطی و فرهنگی جامعه

3-3  برخورد نادرست خانواده ها با جوانان

4-3  اختلاف و درگیری بین اعضای خانواده

نتیجه گیری

برخلاف پیشرفت های وسیعی که امروزه در همه کشورها در زمینه علوم مختلف مشاهده می شود هنوز موضوع دختران فراری یکی از دغدغه های والدین و مربیان را تشکیل می دهد . دوره نوجوانی و بلوغ یکی از مهمترین دوره های زندگی است که از نظر فیزیولوژیکی ، فیزیکی و روانی تحولات بسیار عمیقی در فرد ایجاد می کند و باعث می شود نظم جسمانی و روانی نوجوان بهم بخورد . نوجوان در این دوره از نظر جسمانی در حال رشد ، از لحاظ عاطفی نارس ، از نظر تجربه محدود و از لحاظ فرهنگ اجتماعی بسیار شکننده و تحت تاثیر است . نوجوانی و بلوغ یک دوران بی سروسامان و به عبارتی دیگر هنگامه ای از زندگی است که شخص غالبا دستخوش کشمکش های گوناگون است .( میلانی فر 1374- ص 86)

یکی از ویژگی های این مرحله از نوجوانی ظهور علاقه به جنس مخالف است . به این معنی که نوجوان ضمن آنکه می کوشد که حریف جنسی و رابطه خود را با گروه همتایان حفظ کند ، به ارتباط و دوستی با جنس مخالف نیز علاقه نشان می دهد و بسته به نوع فرهنگ خانواده ها و سنخیت این رفتار فرزندان و آداب و رسوم ..... ممکن است این رفتارها موجب ایجاد تعارض های مختلف بین نوجوانان و خانواده های آنان گردد و در این میان اولین چیزی که به ذهن نوجوان می رسد ، فکر فرار و رهاشدن از این تضادها می باشد . « فرار از خانه معمولا به حالات روحی و ویژگیهای روانی و شخصیتی فرد بستگی دارد که این ویژگی های شخصیتی در نوجوانان عبارتند از : ابراز وجود در اجتماع ، جسارت و بی اعتنایی و داشتن احساس دوگانه نسبت به شخصیت های آمر و مرجع ، فقدان انگیزه توفیق ، خشم و آزردگی و احساس تنفر و دشمنی و خصومت و مظنون و مشکوک بودن ، ویرانگی وجود رفتارهای هیجانی و فقدان توانایی در خودبازداری »(محسنی-احدی 1373 ص 120)

از مهمترین عوامل بروز فرار در دختران نوجوان را می توان به شرخ ذیل بیان داشت :

1-    اختلاف شدید با خانواده و درگیری بین اعضای خانواده و عاشق شدن

2-    عواملی چون تغییر شرایط قبلی خانواده ، وسوسه دوستان پسر ، عدم توجه به پذیرش از سوی خانواده

3-    همراهی دوستان پسر یا دختر در هنگام فرار و پشتیبانی آنها

4-    تاثیر کتابهای منحرف کننده جهت ترغیب به فرار

طبق تحقیق انجام شده در بررسی علل فرار نوجوانان از خانه در تهران در سال 1374 مشخص شد که %70 افراد قبل از اقدام به فرار ترک تحصیل نموده اند .

%75بیش ازیکبار سابقه فرارداشته اند که بین سطح تحصیلات والدین و فرار دختران رابطه معناداری وجود دارد .

%100 افرادی فراری وضعیت خانوادگی خود را نامناسب ذکر نموده اند . همچنین سختگیری در مورد درس ، بدرفتاری ناپدری و نامادری ، وجود تبعیض در خانواده و ....... باعث می شود که نوجوانان تحت فشار روحی قرار گرفته و فرار کنند . اغلب فرارها در فصل تابستان انجام می گیرد

برخی از کارشناسان علوم اجتماعی اعتماد به نفس را یکی از مهمترین عوامل دستیابی به خوشبختی می دانند و معتقدند که نیاز انسانها داشتن احساس خوب در وجود خودشان است . ما نیاز داریم از نظر جسمی ، فکری ، احساسی و عاطفی خود را انسانی باارزش بدانیم . چنین احساسی انگیزه و محرک ما برای توفیق درانجام همه اموری است که در زندگی به عهده می گیریم . همچنین در این ارتباط نباید از عزت نفس مثبت در سازندگی اجتماعی و عاطفی افراد غافل بود .